Som företagare i bokbinderibranschen står du inför en del utmaningar med tanke på att hantverket i allt större utsträckning ersätts av maskiner. Traditionell bokbindning är dock ett gammalt och vackert hantverk som innefattar en hel del konstnärliga beslut och överväganden.

För att marknadsföra ditt eget unika hantverk ska du självklart använda dig av traditionella marknadsföringstekniker och kanaler som sociala medier och annonser. Utöver detta kan du också kontakta Printer som är ett tryckeri i Stockholm som har specialiserat sig på tryckta produkter av olika slag. Detta ger dig som bokbindare tillgång till ett stort antal profilprodukter som enkelt och smidigt kan sprida information om dig och ditt företag. Med din logga på pennor, paraplyn och tygpåsar kan ryktet sprida sig och ge dig en utökad kundkrets.

Mer än bara vackra bokryggar

Att bokbinderi handlar om mer än bara vackra bokryggar och att en bok har mervärde är värden som aldrig går ur tiden. Det finns fortfarande människor som älskar och värderar känslan av en bok i handen och som uppskattar ett riktigt välgjort bokband. Halvfransk bindning med förgylld ornering är bara några av alla de fördelar som en bokbindare kan erbjuda istället för limmade masstryckta pocketversioner. Tyvärr är det dock så att i dagens samhälle måste du som företag synas för att finnas. Därför har du allt att vinna på att satsa på marknadsföring och enkla lösningar som profilprodukter. På detta sätt sprider dina kunder information om att du finns. Personligt hantverk uppskattas alltid om kunderna vet att du finns.